Mathematical models of the calculation of aircraft structural reliability
Abstract
The mathematical models of damageability under static and cyclic loadings are investigated. The parameters of damageability and endurance are considered necessary for the calculation of long-term durability wear and low-cycle and high-cycle fatigue, thermo-cyclic endurance and deformation as well as general models, taking into account multi-axis and multicomponent loads. The models of damageability at loading range, the probabilistic models of endurance and accumulation of damage at random influence are given. Probabilistic criteria for service life estimation and their connection with accumulated damageability are researched.
Orlaivių konstrukcinių elementų stiprumo patikimumo savybių skaičiavimo matematiniai modeliai
Santrauka. Darbe išanalizuoti pažeidimų matematiniai modeliai, kai veikia statinės ir ciklinės apkrovos. Išnagrinėti pažeidimų modelių parametrai bei ilgaamžiškumo savybės, reikalingos ilgalaikio stiprumo išnaudojimui, mažacikliam ir daugiacikliam nuovargiui, termocikliniam ilgaamžiškumui ir takumui įvertinti. Apibendrinti modeliai, įvertinantys daugiaašių ir daugiakomponenčių apkrovų ypatybes. Pateikti pažeidimų modeliai, esant apkrovų spektrui, tikimybiniai stiprumo ir pažeidimų kaupimo modeliai, esant atsitiktiniams poveikiams. Išanalizuoti resurso išnaudojimo kriterijai, parodytas jų ryšys su sukauptais pažeidimais.
Reikšminiai žodžiai: ilgalaikis stiprumas, mažaciklis nuovargis, daugiakomponentė apkrova, daugiaciklis nuovargis, pažeidimų modelis, sudėtingų įtempimų būsena, apkrovų spektras, ištvermingumas įtrūkiams.
First published online: 14 Apr 2011
Keyword : long-term durability, low-cycle fatigue, multicomponent loading, high-cycle fatigue, damageability models, complex stressing condition, spectrum of stresses, crack resistance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.