An airman's personal attitude: pilots’ point of view
Abstract
The purpose of this study was to examine airline pilots’ own formulation of desirable non-technical skills. Qualitative and quantitative methods were used to identify the pilot community's own perception of desirable personal attitudes. Group interviews formed the basis for developing statements. A sample consisting of 174 pilots were questioned on their perception of desirable attitudes. The major finding indicated clusters of attitudes pilots perceived as desirable. The attitudes pilots called attention to were intimately linked to the concept of airmanship. Factor analysis revealed at least four factors in pilots’ conception of desired personal attitudes of an airman: “knowledge”, ‘flying skills’, ‘CRM’, and ‘self-awareness’.
Pilotų požiūris į asmenines piloto savybes
Santrauka. Šio tyrimo tikslas buvo išanalizuoti oro linijų pilotų suformuluotus reikalingus netechninius gebėjimus. Kiekybiniai ir kokybiniai metodai buvo naudojami tam, kad būtų atskleisti pačių pilotų labiausiai vertinami gebėjimai. Teigiamiems gebėjimams nustatyti buvo apklausti 174 pilotai. Nustačius tam tikras gebėjimų sritis paaiškėjo, kad geriausiai pilotai vertino tuos gebėjimus, kurie yra susiję su skraidymu. Buvo atskleisti keturi labiausiai pilotų vertinami faktoriai: žinios, skraidymo įgūdžiai, CRM ir savikontrolė.
Reikšminiai žodžiai: oro linijos, požiūris, elgesio rodiklis, faktorių analizė, CRM, pilotai.
First published online: 13 Jan 2012
Keyword : airline, attitude, behavioural marker, factor analysis, CRM, pilots
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.