Dynamics of passenger traffic flow at Vilnius, Riga, Tallinn and Krakow airports
Abstract
The article contains the results of an analysis of the dynamics of passenger traffic flow at Vilnius, Riga, Tallinn and Krakow airports during a period of ten years. The variation in the number of take-off and landing operations in the airports is analyzed as well. The current situation and prospects for the technical development of the airports are presented. Subjective and objective reasons related to insufficient activities at Vilnius Airport are presented. Possibilities for changing the location of the main airport in Lithuania are mentioned.
Vilniaus, Rygos, Talino ir Krokuvos oro uostų veiklos tendencijos
Santrauka. Šiame tyrime keleivių srauto dinamikos palyginimui buvo pasirinktas Tarptautinis Krokuvos aerouostas ir trys Baltijos šalių oro uostai. Per paskutiniuosius trejus metus (2004–2006) daugiausia keleivių buvo aptarnauta Tarptautiniame Rygos oro uoste – 5 433 461 keleivis; Tarptautiniame Krokuvos oro uoste – 4 416 896 keleiviai. Talino oro uostas aptarnavo 3 940 366 keleivius ir galiausiai Tarptautiniame Vilniaus oro uoste buvo aptarnautas 3 727 501 keleivis. Taip pat straipsnyje analizuojamos keleivių ir lėktuvų srauto Tarptautiniame Vilniaus oro uoste gerinimo galimybės.
Reikšminiai žodžiai: transporto rūšys, oro transportas, kilimo ir tūpimo takas, riedėjimo takas, keleivių srautas, kilimo ir tūpimo intensyvumas.
First Published Online: 14 Oct 2010
Keyword : transport modes, air transport, runway, taxiway, traffic flow, take-off and landing operations
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.