Investigation of dynamic stresses of tail beam of an MI‐8 helicopter
Abstract
Results of theoretical and experimental research of stresses in the skin of a tail beam of an Mi‐8 helicopter at resonant dynamic loading are discussed in this paper. It is shown that resonant tests of the object with an appropriate choice of configuration of internal and external constraints are one of the most effective and economical ways to achieve the necessary result. It is also obvious that the choice of a configuration for the complex dynamic system should be solved on the basis of a careful preliminary analysis of expected dynamic properties. First of all, the research that was performed shows the very significant effect of the elasticity of internal and external constraints on the dynamic properties of real aircraft components at full‐scale dynamic testing. On other hand, it is shown that the correct modelling of a complex elastic system and its constraints allows one to adequately describe the dynamic properties of the real structure and to obtain good coincidence with experimental data.
Sraigtasparnio MI-8 galinės sijos dinaminių įtempimų tyrimas
Santrauka. Straipsnio tikslas – ištirti ribinių sąlygų įtaką nominaliems įtempimams atskirose plonasienės sijos vietose ir parinkti racionalų dinaminės apkrovos režimą planuojant realų eksperimentą. Nominalūs įtempimai įvertinti pagal sijos dinaminių charakteristikų analizės rezultatus koncentruotų masių metodu. Buvo modeliuojamos neklasikinės ribinės sąlygos, kurios tiksliau apibūdina realius sijos ryšius. Įvertinant sijos įtvirtinimo elastingumą ir vidinių ryšių elastingumą galima gauti tikslesnes laisvųjų svyravimų pirmųjų dviejų dažnių reikšmes, kurios gerai sutampa su bandymų rezultatais. Kaip rodo analizė, vidinių ir išorinių ryšių elastingumas turi didelę įtaką sijos dinaminėms charakteristikoms, tarp jų ir laisvųjų svyravimų formai ir dažniui.
Reikšminiai žodžiai: orlaivis, išsamūs tyrimai, dinamika, įtempimai.
First Published Online: 14 Oct 2010
Keyword : stress, dynamics, full‐scale testing, aircraft
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.